Ett nytt system ska utvecklas för att förbättra servicen för våra kunder. Hur reagerar du?
- A
Toppen! Det här är precis vad som behövs, jag hjälper gärna till med vad jag kan.
- B
Är det verkligen nödvändigt? Förändringar är jobbiga och tar bara tid, de flesta kunder är ju nöjda som det är?
- C
Jag gör det jag måste göra, men helst inte mer.
På Geomatikk är vi framtidsorienterade och söker ständigt nya lösningar, ny teknik och bättre processer som förenklar och förbättrar för våra kunder och oss själva. Vi uppmuntrar alla att komma med idéer och att bidra.
Framtidsorienterade är en av våra värderingar. Ständig utveckling och förnyelse är viktigt i vår kultur och du förväntas vara delaktig.
En kollega vänder sig till dig och ber om hjälp att lösa ett problem. Hur reagerar du?
- A
Jag hjälper självklart till men bara om jag har tid.
- B
Jag säger att det finns andra som kan hjälpa till istället.
- C
Jag säger vad kul att du frågar, det är inte riktigt mitt expertområde men jag kanske kan komma med den infallsvinkel som behövs?
Ena dagen är det en kollega som behöver hjälp, nästa gång är det du. På Geomatikk är vi inkluderande vilket bland annat innebär att vi samarbetar, respekterar och hjälper varandra.
Inkluderande är en av våra värderingar. Delaktighet och lojalitet är viktigt för vår gemensamma utveckling. Hos oss förväntas du samarbeta.
Du inser att ett ärende kommer att ta längre tid än vad kunden förväntar sig. Vad gör du?
- A
Jag säger något svävande om att jag kommer att bli klar vid den tidpunkt som kunden förväntar sig, under förutsättning att allt rullar på som det ska.
- B
Jag ger kunden ett klart och tydligt besked om när ärendet kan vara klart och motiverar varför det kommer att ta längre tid än förväntat
- C
Jag lovar kunden att allt kommer att vara klart i tid, möjligen t om lite tidigare. Det kanske funkar och gör det inte det så löser jag problemet då.
På Geomatikk är vi pålitliga, mot kunder och mot varandra. Du inser att ärlighet är det bästa för de långsiktiga relationer vi eftersträvar.
Pålitlighet är en av våra värderingar. Hos oss förväntas du vara ärlig så att våra kunder och dina kollegor vet vad som gäller.
En kund är missnöjd med en av våra tjänster och frågan hamnar på ditt bord. Vad gör du?
- A
Jag kontaktar genast kunden för att gå till botten med vad som hänt. Därefter talar jag med alla andra inblandade parter och när jag har en tydlig bild av situationen återkopplar jag till kunden vad som gått fel och varför. Om så krävs ser jag till att ändra våra rutiner.
- B
Jag ber kunden kontakta någon annan så är frågan ur världen för min del.
- C
Jag klagar på gnälliga kunder på kafferasten och sedan gör jag ingenting.
Vi är serviceinriktade och fokus är alltid på våra kunder. Deras feedback är viktig för att utveckla vår verksamhet. Vi är proffsiga och tillmötesgående såväl externt som internt.
Återkoppling från våra kunder är en av våra viktigaste källor i utvecklingsarbetet. Du förväntas agera proffsigt såväl mot dem som mot dina kollegor.
En av dina kollegor avstår från alkohol på julfesten. Hur reagerar du?
- A
Dunkar personen i ryggen, garvar och tjoar högt så alla hör: "är du på smällen eller?"
- B
Jag frågar varför personen avstår alkohol och berättar sedan utförligt om mina egna alkoholvanor.
- C
Jag säger ingenting, det är var och ens ensak vad den vill dricka.
Att vara respektfull och inkluderande är att tolerera var och ens personliga val, livsstil, sexuell läggning med mera. Det ingår i våra värderingar också.
På Geomatikk förväntas du respektera dina kollegor, deras personliga val och andra eventuella egenskaper som inte är desamma som dina.
(Do not touch this text)
- A
(Do not touch this text)
- B
(Do not touch this text)
- C
(Do not touch this text)
(Do not touch this text)
(Do not touch this text)