Projekteringsärenden

Vid markarbeten är det viktigt att ha koll på vilken infrastruktur som finns nedgrävd i området. Genom att beställa ett projekteringsärende på ledningskollen.se får ni kartor från de nätägare som har infrastruktur inom området. Geomatikk hanterar idag projekteringsärenden för såväl rikstäckande som lokala nätägare.

Vi levererar projekteringsunderlag för många nätägare

Då vi administrerar projekteringsärenden för många  av Sveriges nätägare hamnar ett ärende du registrerar i Ledningskollen.se ofta hos oss. Vi hanterar ärendet och gör projekteringsunderlaget tillgängligt för dig i Geomatikks Kundportal.

Följ och hantera ditt ärende i Geomatikks Kundportal

När du registrerat ditt ärende i Ledningskollen.se får du ett mejl av oss med en länk till ditt ärende i Geomatikks Kundportal. Där följer du ditt ärende och kan även beställa tilläggstjänster som leverans i vektorformat. PDF-filer är avgiftsfria och finns tillgänglig redan en timme efter din beställning.

Användarguide

FAQ – Vanliga frågor

När du registrerat ett projekteringsärende hos ledningskollen.se får du ett mejl från ledningsanvisning@geomatikk.se. Mejlet innehåller ditt användarnamn och en länk till ditt ärende i Kundportalen. Där följer du enkelt kan följa ditt ärende och beställa tilläggstjänster.

Har du registrerat ett ärende för första gången?
Om det är ditt första ärende i Geomatikks Kundportal behöver du skapa ett lösenord till ditt användarnamn. Välj ”Glömt lösenord” i inloggningsrutan för att skapa ett lösenord.

Har du glömt ditt lösenord?
Om du har glömt ditt lösenord för att logga in i Geomatikks Kundportal, välj ”Glömt lösenord” i inloggningsrutan till Kundportalen.

Logga in och se alla ärenden
I Kundportalen kan du självklart se alla dina ärenden. Logga in i Kundportalen: geokollen.se/kundportal.

 

De kartor som levererats för ditt ärende är tillgängliga i Kundportalen i 90 dagar från leveransdatum.  Efter 90 dagar kommer det inte längre vara möjligt att ladda ner kartorna i Kundportalen. Om du behöver tillgång till projekteringsunderlag över området efter 90 dagar måste du registrera ett nytt ärende på ledningskollen.se för att få tillgång till uppdaterade kartor.

Notera att kartorna endast är giltiga i 30 dagar från leveransdatum.

De kartor som levererats för ditt ärende är giltiga i 30 dagar från leveransdatum. Efter denna period behöver du registrera ett nytt ärende på ledningskollen.se för att säkerställa att kartinformationen är uppdaterad.

Ja, när ditt projekteringsärende är hanterat och leveransfilerna är klara för nedladdning kan du skapa en anpassad PDF-karta. Du kan välja  vilken infrastruktur som ska visas på kartan samt vilken skala som kartan ska genereras i.

Vill du veta mer om hur du skapar din egen anpassade PDF-karta?  Läs här

Ja, det går bra att se ärenden som andra gjort i din organisation,  du kan enkelt göra detta genom att filtrera och se organisationens ärenden.

Geomatikks kunder är nätägarna, det vill säga de som äger infrastrukturen. Dessa anser att givet att det finns en avgiftsfri grundtjänst (leverans i PDF-format) så är det rimligt att tillvalstjänster såsom leverans i vektorformat är avgiftsbelagda då det är förenat med kostnader att producera dessa.

Efter att du har registrerat ditt ärende på ledningskollen.se får du inom en timme ett mejl med en länk till ditt ärende i Geomatikks Kundportal. I Kundportalen följer du ditt ärende och kan beställa tilläggstjänster som vektorfiler. Det är också i Kundportalen du laddar ner kartorna när de är klara för leverans.

Kartorna finns tillgängliga efter en timme
Kartor i PDF-format från samtliga ledningsägare som vi administrerar och som har infrastruktur i området finns tillgängliga i Kundportalen en timme efter din beställning. Om du beställer vektorfiler är de tillgängliga inom en arbetsdag efter din beställning.

 

 

I Geomatikks Kundportal kan du beställa tilläggstjänster såsom filer i vektorformat.

Avgiften för leverans i  vektorformat är 1500 kr/ledningsnät exklusive moms, för privatpersoner tillkommer 25 % moms.

Kartan innehåller den infrastruktur och information som nätägaren anser är relevant för ledningsanvisning och projektering. Det är samma information som tidigare så ingen förändring har skett av informationen på kartan.

Du kontaktar nätägaren direkt och informerar dem om vad som är fel, här finns kontaktvägar till respektive nätägare.

Det går tyvärr inte att utöka eller justera området i Kundportalen. Behöver du ändra arbetsområdet gör du en ny beställning av projekteringsärende i Ledningskollen.se. Det säkerställer att du får information från samtliga ledningsägare som har ledningar i det justerade området.

Behöver du hjälp?

Vi berättar gärna mer eller hjälper dig om du har problem med att hantera ditt projekteringsärende .