Projekteringsärenden
Vid markarbeten är det viktigt att ha koll på vilken infrastruktur som finns nedgrävd i området. Genom att beställa ett projekteringsärende på ledningskollen.se får ni kartor från de nätägare som har infrastruktur inom området. Geomatikk hanterar idag projekteringsärenden för såväl rikstäckande som lokala nätägare.
Vi levererar projekteringsunderlag för många nätägare
Då vi administrerar projekteringsärenden för många av Sveriges nätägare hamnar ett ärende du registrerar i Ledningskollen.se ofta hos oss. Vi hanterar ärendet och gör projekteringsunderlaget tillgängligt för dig i Geomatikks Kundportal.
Följ och hantera ditt ärende i Geomatikks Kundportal
När du registrerat ditt ärende i Ledningskollen.se får du ett mejl av oss med en länk till ditt ärende i Geomatikks Kundportal. Där följer du ditt ärende och kan även beställa tilläggstjänster som snabbare leverans eller filer i vektorformat. PDF-filer är avgiftsfria och finns tillgängliga efter tio dagar efter din beställning.
Användarguide
FAQ – Vanliga frågor
Geomatikks kunder är nätägarna, det vill säga de som äger infrastrukturen. Dessa anser att givet att det finns en avgiftsfri grundtjänst (leverans i PDF-format) så är det rimligt att tillvalstjänster såsom leverans i vektorformat och expresshantering är avgiftsbelagda då det är förenat med kostnader att producera dessa.
När du registrerat ett projekteringsärende hos ledningskollen.se får du ett mejl från ledningsanvisning@geomatikk.se. Mejlet innehåller ditt användarnamn och en länk till ditt ärende i Kundportalen. Där följer du enkelt kan följa ditt ärende och beställa tilläggstjänster.
Har du registrerat ett ärende för första gången?
Om det är ditt första ärende i Geomatikks Kundportal behöver du skapa ett lösenord till ditt användarnamn. Välj ”Glömt lösenord” i inloggningsrutan för att skapa ett lösenord.
Har du glömt ditt lösenord?
Om du har glömt ditt lösenord för att logga in i Geomatikks Kundportal, välj ”Glömt lösenord” i inloggningsrutan till Kundportalen.
Logga in och se alla ärenden
I Kundportalen kan du självklart se alla dina ärenden. Logga in i Kundportalen: geokollen.se/kundportal.
Ja, det går bra att se ärenden som andra gjort i din organisation, du kan enkelt göra detta genom att filtrera och se organisationens ärenden.
Ja, när ditt projekteringsärende är hanterat och leveransfilerna är klara för nedladdning kan du skapa en anpassad PDF-karta. Du kan välja vilken infrastruktur som ska visas på kartan samt vilken skala som kartan ska genereras i.
Vill du veta mer om hur du skapar din egen anpassade PDF-karta? Läs här
Efter att du har registrerat ditt ärende på ledningskollen.se får du inom 15 minuter ett mejl med en länk till ditt ärende i Geomatikks Kundportal. I portalen följer du ditt ärende och kan beställa tilläggstjänster som vektorfiler och expresshantering. Det är också i Kundportalen du laddar ner kartorna när de är klara för leverans.
Kartorna finns tillgängliga efter 10 dagar
Kartor i PDF-format från samtliga ledningsägare som vi administrerar och som har infrastruktur i området finns tillgängliga i Kundportalen tio dagar efter din beställning. Om du beställer vektorfiler är de tillgängliga i portalen samtidigt.
Expressleverans – nästkommande vardag
Önskar du snabbare leverans kan du mot en avgift beställa tilläggstjänsten expresshantering. Kartorna finns då tillgängliga i kundportalen för nedladdning nästkommande vardag.
I Geomatikks Kundportal kan du beställa tilläggstjänster såsom filer i vektorformat och expresshantering av ärendet.
Avgifterna är:
- Vektorfiler 1500 kr/ledningsnät
- Expresshantering 990 kr.
Avgifter är exklusive moms, för privatpersoner tillkommer 25 % moms.
Kartan innehåller den infrastruktur och information som nätägaren anser är relevant för ledningsanvisning och projektering. Det är samma information som tidigare så ingen förändring har skett av informationen på kartan.
Du kontaktar nätägaren direkt och informerar dem om vad som är fel, här finns kontaktvägar till respektive nätägare.
Det går tyvärr inte att utöka eller justera området i Kundportalen. Behöver du ändra arbetsområdet gör du en ny beställning av projekteringsärende i Ledningskollen.se. Det säkerställer att du får information från samtliga ledningsägare som har ledningar i det justerade området.
Behöver du hjälp?
Vi berättar gärna mer eller hjälper dig om du har problem med att hantera ditt projekteringsärende .