Hjälpsida
Inloggning i Kundportalen
I Kundportalen får du tillgång till all information om ditt ledningsanvisnings- och projekteringsärende från de ledningsägare som Geomatikk hanterar. Här kan du även enkelt beställa tilläggstjänster, inmätningsuppdrag och hantera grävtillstånd.
Använd användarnamnet från e-postmeddelandet
När du registrerar ett ledningsanvisnings- eller projekteringsärende på ledningskollen.se får du ett e-postmeddelande från ledningsanvisning@geomatikk.se. I meddelandet finns ditt användarnamn och en länk till ditt ärende i Kundportalen. Använd det användarnamnet när du loggar in i Kundportalen. Det är viktigt att använda rätt användarnamn eftersom du kan ha flera konton i Ledningskollen, och du behöver logga in på det konto som är kopplat till ditt ärende.
Har du registrerat ett ärende för första gången?
Om det är första gången du registrerat ett ärende så skapas ditt användarkonto automatiskt i Kundportalen. För att logga in behöver du då bara skapa ett lösenord. Du gör detta genom att klicka på länken "Har du inget lösenord?" som finns i inloggningsrutan.
Har du glömt ditt lösenord?
Om du har glömt ditt lösenord för att logga in i Geomatikks Kundportal, välj ”Har du inget lösenord?” i inloggningsrutan till Kundportalen.
Så loggar du in i Kundportalen
Vanliga frågor och svar
Läs mer om hur du loggar in i Kundportalen här.
Ja, en person kan skapa flera konton kopplat till en e-post. Detta kan ställa till problem om man inte använder det konto man skapade ärende till när man loggar in i Kundportalen. Så ta alltid för vana att använd användarnamnet som står i e-postmeddelandet från ledningsanvisning@geomatikk.se.
Ja det går bra om din kollega har ett användarkonto inom samma organisation så har hen tillgång till alla ärenden som registrerats av någon inom organisationen och den information som finns kopplad till varje ärende.
Om din kollega inte har något användarkonto i er organisation så behöver ni skapa det.
Om kollegan ska registrera ärenden i Ledningskollen
Om din kollega ska lägga in egna ärenden i Ledningskollen i framtiden, rekommenderas att hen skapar ett användarkonto kopplat till er organisation direkt i Ledningskollen. När hen skapar ett ärende i Ledningskollen kommer ett användarkonto automatiskt att skapas i Kundportalen, som är kopplat till ditt konto i Ledningskollen.se. Genom att följa denna rekommendation så sätt undviker ni att skapa flera användarkonton kopplade till samma e-postadress.
Om kollegan inte ska registrera ärenden i Ledningskollen
För att skapa användarkonton kopplade till er organisation behöver du vara organisationsadministratör. Om du inte redan har den rollen för Kundportalen, vänligen kontakta geoansokan@geomatikk.se och begär rättigheten.
För att lägga till fler användarkonton, följ följande steg:
- Logga in i Kundportalen. Du loggar in med ditt befintliga användarkonto.
- När du har loggat in, klicka på profilikonen överst till höger.
- Välj ”Organisationsadministratör” i menyn som fälls ut.
- Välj ”Kontaktpersoner” så du ser alla användarkonton som finns i din organisation
- Välj ”Skapa nya användare”.
- Fyll i användarens uppgifter. Observera! Det är viktigt att e-postadressen är aktuell.
- Om du vill ge användaren tillgång till ärendet i GeoDig eller vara Organisationsadministratör klicka i kryssrutan “Tillgång till ärenden i GeoDig” respektive ”Organisationsadministratör”.
- Bekräfta genom att klicka på “Skapa”.
- Nu kan användaren gå in i Kundportalen och logga in, första gången genom att klicka på “Hämta lösenord” och ange samma e-postadress som du registrerat för honom eller henne i systemet.
Om du inte har fått något e-postmeddelande med ditt användarnamn för inloggning i Kundportalen, kan du vidta följande åtgärder:
- Kontrollera mappen för skräppost eller skräppost i din e-postinkorg. Ibland kan meddelanden hamna där av misstag.
- Se till att du har angett rätt e-postadress när du registrerade ditt ärende eller skapade ditt konto i Ledningskollen. Dubbelkolla stavningen och se till att det inte finns några felaktiga tecken.
- Om du har kontrollerat din e-post och inte hittar något meddelande, kontakta vår support på e-post kundportal@geomatikk.se.
Har du frågor om inloggning?
Skicka ett mejl till vår support på kundportal@geomatikk.se