Snart kommer appen GeoDig som tar kontoret ut i fält

— GeoDig har tagit kontorsarbetet ut i fält och gör livet enormt mycket enklare! Jocke Eriksson, arbetsledare vid Gullhammarsnäsets Gräv & Entreprenad AB är en av de cirka 40 gräventreprenörer som pilottestat appen GeoDig under några månaders tid.
— Appen är ett stort steg i rätt riktning att göra hanteringen av ledningsanvisningar bättre.

Består din vardag av att hålla reda på mejl med svar på ledningsanvisningsärenden? Mejl med bilagor och olika typer av information som du dessutom kanske ska dela med en eller flera kollegor så att rätt person får rätt karta? Så såg tillvaron ut även för Jocke och hans chef Björn Jonsson tills de började testa GeoDig, appen som samlar ledningsanvisningsärendena för cirka 150 nätägare över hela Sverige, bland andra Telia, Ellevio, Tele2 och Vattenfall.
— Tidigare kändes det som att vi blev bombade med mejl, för ett enda ärende kunde ge tio svar i tio olika mejl, säger Jocke.

“Grönt att gräva”

Mejlen skickas förstås fortfarande men tack vare appen behöver Jocke och Björn inte ha samma koll på dem. Jocke förklarar hur det fungerar:
— När jag lagt in ett ärende på webben ledningskollen.se som vanligt dyker det upp i appen som ett rödmarkerat ärende. Det betyder att det ännu inte är behandlat. Men så snart svar och kartor kommit in från de ledningsägarna i området slår färgen om till grönt och då är det klart att gräva, om det inte krävs en fysisk utsättning. Det markeras i appen med en “utsättarfigur” som lyser rött. När även figuren är grön är det klart att gräva.
Om bedömningen är det räcker med kartor tänds inte utsättarfiguren alls.

Behagligt gränssnitt

I appen finns alla kartor och ledningskartor över de ärenden som Jocke och Björn lagt in i ledningskollen.se.
— Det är enormt smidigt att vi kan se alla ärenden och kartor i fält, tycker Jocke som även gillar gränssnittet skarpt:
— Det är väldigt enkelt att förstå och behagligt att använda. Det gör ju också att man vill använda appen.

Skärmdump på kartor till maskinisten

Hur når då informationen den som gräver?
— Vi gör bara skärmdumpar och skickar till maskinisten, så enkelt är det, förklarar Jocke.
Appen har dessutom en funktion för anmälan av grävskador.
— Tidigare när det hände något var det omständigt att gå tillbaka till datorn på kontoret och hitta mejlet med kontaktuppgifter till nätägaren för just den kabeln. Nu finns alla uppgifter i appen och man kan dessutom ta bilder på skadan och skicka direkt för en bedömning, säger Jocke och lägger till:
— Fast den funktionen har inte vi behövt använda.

Hur lång tid tar det innan ärendet slår om från rött till grönt?

— Det brukar ta 24-48 timmar, säger Jocke. Det känns som att handläggningen går fortare i appen än på mejlen för telefonen har jag ju alltid koll på.

GeoDig kommer i början av 2021

GeoDig lanseras i början av 2021 och då kan du också, precis som Jocke och Björn på Gullhammarsnäsets Gräv och Entreprenad, ta med dig ledningsanvisningarna ut i fält där de ska användas och hör hemma. Appen är utvecklad av Geomatikk och alla ledningsanvisningsärenden som hanteras av oss finns i den.