Kommunikationen med kunden är jätteviktig
Möt Henrik Lundgren, fälttekniker för Geomatikk i Göteborg.
Geomatikks fälttekniker är ryggraden i ledningsanvisningen. De är ständigt i fält och möter entreprenörer och frågeställare.
Berätta hur du gör
— Jag ringer alltid kunden och stämmer av ett ärende. Det är trevligare och enklare för jag får mer exakt information och kan vara mer effektiv. Det händer till exempel att ett jättestort område är inringat på kartan men att det bara är någon enstaka gata som verkligen berörs.
Ytterst är det den som gräver som har ansvaret för att inte skada ledningar, hur är din relation med de som sitter i maskinerna?
— Eftersom de flesta utsättningar jag gör är för större beställare som NCC och Skanska har jag inte alltid direktkontakt med dem som gräver. Jag jobbar i Göteborg med kranskommuner och det är inte möjligt att känna alla men jag ser till att ha god kontakt med byggledare och möter jag entreprenörerna på plats pratar jag såklart med dem.
Vad är det roligaste med ditt jobb?
— Jag gillar friheten och att kunna bestämma själv över dagen men ändå ha så mycket kontakt med andra. Som steward var tillvaron mycket mer styrd och jag jobbade när andra har ledigt. När jag fick familj ville jag kunna vara med dem även på helger, semestrar och lov.
Vad betyder Geomatikks vision “Störningsfria ledningsnät” för dig?
— Att utföra uppdragen så att inga k,ablar blir skadade, det är ett viktigt samhällsskydd. Kommunikationen med kunden är jätteviktig för att få bättre information om jobbet som ska göras. Det gäller också att vara noggrann och kolla upp att kartor stämmer för ibland kan man se att ledningen måste vara felaktigt inritad. Men oftast ligger ledningarna ganska exakt där de ska enligt kartan.
Till sist, vad gör du på fritiden?
— Jag är förstås så mycket som möjligt med familjen. Annars gillar jag att gå på konserter och i år blir det både Thåström och Håkan Hellström.