Så arbetar vi med ditt ledningsanvisningsärende

På Geomatikk strävar vi efter att erbjuda snabb och effektiv service för att skydda nedgrävd infrastruktur mot skador som kan uppstå vid markarbeten. Avdelningen Nätservice är navet i hela organisationen, där alla ärenden handläggs och planeras. Vår ärendehanteringsprocess är utformad för att säkerställa att varje ärende behandlas noggrant och professionellt. Här är en inblick i hur vi hanterar våra ärenden från att det kommer in tills att det är klart för er att gräva.

1) Ärendet kommer in till oss från ledningskollen
Alla som ska göra ett markarbete, litet som stort, ska alltid skapa ett ledningsanvisningsärende på Ledningskollen. När ett ärende har skapats på Ledningskollen som berör någon av de nätägare vi ansvarar för, kommer ärendet in i vårt system för att fortsätta sin resa i vår digitaliserade process.

2) Ärendet handläggs – analys och åtgärd
Våra handläggare på Nätservice hanterar alla inkomna ärenden i en prioriterad kö. De går igenom varje ärende för att bedöma vilken typ av ledningsanvisning som krävs (utsättning eller grävning enligt karta), baserat på nätägarnas instruktioner. Om det är något oklart i ärendet så kontaktar de dig per telefon.

3)  Vi skickar e-post till dig
När vi hanterat ärendet så får du första informationen från oss, där vi informerar dig om vilken typ av ledningsanvisning som kommer att ske:

  • Fysisk utsättning – vi har bokat upp att vi kommer till platsen och markerar ledningarna med käppar och spray. För normala ärenden* uppmanas du att ange när du önskar grävstart i Kundportalen.
  • Gräv enligt karta – Du kan få din ledningsanvisning i form av en ledningskarta som underlag att gräva efter. Vi uppmanar dig att noggrant kontrollera kartan för att se om du känner dig trygg att utföra markarbete baserat på den. Om du känner dig osäker, beställ en utsättning i Kundportalen för normala ärenden*.

* Normalt ärende – är ett ärende som inte innehåller mycket infrastruktur, är för stort, eller är inom väg- eller järnvägsområde. För dessa ärenden kan du ange när du önskar utsättning i Kundportalen samt beställa tilläggstjänster. Om ärendet inte uppfyller dessa kriterier behöver du kontakta Nätservice för att önska utsättningsdatum och beställa tilläggstjänster.

Vi planerar utsättningen
På Nätservice har vi en central planeringsavdelning med produktionsplanerare som planerar alla utsättningar som ska göras av fälttekniker i hela Sverige. Tidigare var detta en uppgift som gjordes av respektive fälttekniker, men med en central planering frigör vi tid för fältteknikerna, säkerställer att vi kan leverera akuta utsättningar och expresser samt får de mest optimala rutterna.

– Vår förmåga att koordinera och planera arbetet är avgörande för att utföra arbetet effektivt. Våra fälttekniker ska vara på rätt plats i rätt tid och sätter ofta ut flera nät vid samma tillfälle. De ska också ta sig mellan platserna på ett så välplanerat sätt som möjligt. Sammantaget gör det att vi har en effektiv process samtidigt som vi minimerar koldioxidutsläppen för varje kabelutsättning. Säger Tomas Gradin, Verksamhets- och planeringschef

4)  Fälttekniker genomför utsättningen
I normalfallet kontaktar fältteknikern dig på morgonen när utsättningen ska ske för att informera om att vi kommer och höra om du har någon extra information att ge teknikern. Utsättningen dokumenteras av teknikern i utsättningsordern.

5) Bekräfta utsättningsordern
När utsättningen är klar går det automatiskt iväg ett e-postmeddelande till dig där du uppmanas gå in i vår Kundportal och granska utsättningsordern, där du ser all information om utsättningen. Granska denna noggrant.

Kommunikation
Under hela processen så kan du följa ditt ärende i Kundportalen. Där ser frågeställaren status på ärendet, om det finns kartor eller andra dokument finns även dessa i Kundportalen.